Zasady zdrowego odżywiania

Właściwa dieta oraz sposób odżywiania ma bardzo duży wpływ na nasze zdrowie, które jest bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Mamy wiele złych nawyków żywieniowych, które należy zmienić. Tak, więc aby nasza dieta była prawidłowa należy zapamiętać kilka ważnych zasad zdrowego odżywiania.


           Podstawą każdej diety jest spożywanie regularnie 4 - 5 posiłków dziennie mniej więcej co 3 - 4 godziny. Zdrowa dieta powinna dostarczać niezbędne składniki odżywcze, trzeba mieć na uwadze, aby w codziennym jadłospisie były produkty z różnych grup spożywczych.
           Pierwszą grupą są węglowodany czyli głównie produkty zbożowe, ziemniaki, kasze, ryż, makaron stanowią one istotne źródło wielu składników odżywczych. Głównie dostarczają one skrobi, witamin z grupy B, białka roślinnego, składników mineralnych takich jak żelazo, cynk, magnez. Zawierają także bardzo dużo błonnika, który daje uczucie sytości, przyspiesza przemianę materii oraz dostarcza on bardzo dużo energii. Aby dostarczyć odpowiednią porcję węglowodanów powinniśmy spożywać w ciągu dnia 5-6 kromek ciemnego pieczywa oraz 3-4 ziemniaki lub 3 łyżki kaszy, ryżu czy makaronu.
            Kolejną grupą są warzywa i owoce, które pełnią bardzo ważną rolę w życiu człowieka.
Są one dobrym źródłem błonnika, witamin i składników mineralnych. Tych produktów powinno się jeść średnio około 500g dziennie. Warzywa powinno się jeść w różnej postaci, przy czym w połowie powinny one być surowe. Przy ustalaniu jadłospisu warto zapamiętać, że bardzo zdrowe są warzywa zielone czyli szpinak, brokuły, ogórki. Dobrym źródłem prowitaminy A, inaczej beta-karotenu są czerwone i pomarańczowe warzywa czyli marchew, pomidory, papryka czerwona, dynia. Owoce są źródłem witamin, i pomimo że zawierają cukry proste, powinno się je jeść zamiast słodyczy. Trzeba zapamiętać, że warzywa i owoce to jedyne naturalne źródło witamin C i E, które mają działanie przeciwnowotworowe i przeciwmiażdżycowe. Są niezbędną grupą ponieważ zwiększają wykorzystanie niektórych składników odżywczych z pożywienia, tak więc powinny wchodzić w skład każdego posiłku.
            Następną grupą jest nabiał czyli produkty mleczne. Z tej grupy należy wybierać głównie produkty niskotłuszczowe lub odtłuszczone. Dostarczają one cennego białka oraz niezbędnego dla kości wapnia. Białka zapewniają prawidłowy stan i funkcjonowanie naszego organizmu oraz regulują procesy przemiany materii i wiele funkcji ustroju. Do tej grupy zaliczamy przede wszystkim mleko, sery, kefiry oraz jogurty.
            Kolejną grupą są białka czy wszystkie potrawy drobiowe, mięsne, owoce morza, ryby, jaja, rośliny strączkowe, przetworzone produkty sojowe, nasiona oraz orzechy. Produkty te
dostarczają duże ilości pełnowartościowego białka pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego oraz witamin z grupy B. Należy wybierać chude lub niskotłuszczowe mięso i drób. Owoce morza i ryby są bardzo bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, więc należy wybierać takie, które tych związków mają najwięcej to jest pstrąg, łosoś, sardynki, śledź, ostrygi oraz makrela. Raz dziennie powinniśmy dostarczać do organizmu białka z tych produktów.
           Tak więc, aby nasz posiłek był zdrowy na talerzu powinny znaleźć się wszystkie grupy żywnościowe, 50% posiłku muszą stanowić warzywa i owoce, 30 % powinny stanowić zboża najlepiej produkty pełnoziarniste oraz 20% muszą stanowić białka. Naturalną, zdrową przekąską będą dla nas orzechy, migdały lub owoce.
Zmiany w naszym żywieniu powinniśmy wprowadzać regularnie, stopniowo, a co najważniejsze konsekwentnie.

 

 

 

 

Dodatkowe informacje